Gode solråd

Fra april til september, når UV-indekset er over 3, er det en rigtig god idé at følge de gængse solråd og skabe gode solvaner for dig og dine nærmeste. Start med at bruge din sunde fornuft, respekter din hudtype og undgå helt enkelt for meget sol.
Vi har samlet de bedste solråd, så du kan nyde solen uden bekymringer:

Undgå solen mellem kl. 12 og 15, hvor solens stråler er stærkest. Ophold dig ikke for længe i solen, selvom du anvender solbeskyttelse. Husk, at vand og sand reflekterer og forstærker solens skadelige stråler, og at det øger risikoen for solskoldning.

Du kan beskytte dig med let tøj, som f.eks. en langærmet skjorte, bukser, en bredskygget hat og solbriller. De steder, der stikker udenfor, skal smøres.

Det anbefales at tage solcreme på, når UV-indekset kommer over 3.  Husk det også på overskyede dage, hvor op til 80 % af solens skadelige UV stråler trænger igennem.

Brug en vandfast solcreme, der beskytter både mod UVA og UVB, men følg også de andre solråd.

Du skal smøre rigeligt på for at opnå den beskyttelse, der står på produktet. Det er ca. 30-40 ml eller en god håndfuld til en voksen krop og ca. 20 ml – en barnehåndfuld – til et barn. Det passer nogenlunde med, at en 100 ml solcreme svarer til 2-3 påsmøringer af en voksen.
Smører du mindre, falder faktortallet og dermed beskyttelsen betydeligt.

Spædbørn, som ikke selv kan bevæge sig, skal holdes væk fra direkte sollys.

Børn skal beskyttes ekstra godt mod solens ultraviolette stråler. Gode solvaner som barn kan reducere risikoen for solskoldninger, hudskader og hudkræft senere i livet. Brug høj beskyttelsesfaktor og evt. tøj med UV-filter.

Ultraviolet lys fra solen og især fra solarier kan give hudkræft og rynker. Hvis du vil være brun, så overvej selvbruner, og husk fortsat solcremen, når du går ud, så du passer på din hud.
Kilde: Solrådene er baseret på anbefalingerne fra Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen.

Din hudtype

Alle hudtyper reagerer forskelligt på solen, og selv de mørkere hudtyper påvirkes af solens UVA og UVB stråler. For at undgå solskoldning, rødme, soleksem og andre langsigtede skader såsom rynker og i værste fald hudkræft, er det vigtigt, at man kender sin hudtype og tænker over sin adfærd i solen. Der findes seks grundlæggende hudtyper:

NB: Dette er en generel guideline ift. hudtyper. Brug derfor altid din sunde fornuft og prøv til at starte med de anbefalede produkter i kort tid i solen. Læs mere om fornuftige solvaner her.

  • 1024/haand-1-102x102px
    Hudtype 1
    • Hårfarve: Rød/Blondt
    • Øjne: Blå/grønne
    • Hud: Meget bleg, rødlig. Bliver let solskoldet, bliver aldrig solbrun
    • Solfaktor: Brug Faktor 50 og derefter faktor 30
    • Husk de 4 solråd, når dagens uv-indeks er over 3 og undgå at sole. Glæd dig i stedet over din fine, lyse hud, eller brug selvbruner. Hvis du alligevel er i solen, så vær ekstra opmærksom på signaler fra din hud.
  • 1022/haand-2-102x102px
    Hudtype 2
    • Hårfarve: Blondt/rødt
    • Øjne: Blå, grå, grønne, nøddebrune
    • Hud: Bleg. Bliver let rød, bliver sjældent solbrun
    • Solfaktor: Brug Faktor 30 eller Faktor 50
    • Husk de 4 solråd, når dagens uv-indeks er over 3. Lad være med at sole for at blive brun. Når du er i solen, så vær opmærksom på signaler fra din hud
  • 1022/haand-2-102x102px
    Hudtype 3
    • Hårfarve: Lysebrunt, Kastanje, Mørkeblondt
    • Øjne: Brune, blå, grå, nøddebrune
    • Hud: Lys, Lysebrun. Bliver sommetider rød, og gradvist solbrun
    • Solfaktor: Brug Faktor 15, 20 eller 30
    • Husk de 4 solråd, når dagens uv-indeks er over 3 og lyt til din hud. Hvis du ønsker lidt kulør, kan du øge tiden i solen gradvist, for at undgå forbrænding.
  • 1023/haand-3-102x102px
    Hudtype 4
    • Hår: Mørkebrunt
    • Øjne: Brune
    • Hud: Mørkebrun. Bliver let solbrun og sjældent rød
    • Solfaktor: Brug Faktor 15
    • Selvom du er heldig ikke at være solfølsom, så påvirkes din hud stadig af især UVA-stråler. Hvis du vil passe på din hud anbefaler vi, at du bruger en faktor 15 med UVA filter eller som minimum en dagcreme med UVA beskyttelse.
  • 1021/haand-4-102x102px
    Hudtype 5
    • Hår: Mørkebrunt
    • Øjne: Brune
    • Hud: Mørkebrun. Bliver let brunere og endnu mørkere
    • Solfaktor: Brug Faktor 15
    • Selvom du er heldig ikke at være solfølsom, så påvirkes din hud stadig af især UVA-stråler. Hvis du vil passe på din hud anbefaler vi, at du bruger en faktor 15 med UVA filter eller som minimum en dagcreme med UVA beskyttelse.
  • 1026/haand-6-102x102px
    Hudtype 6
    • Hår: Sort
    • Øjne: Brune
    • Hud: Sort. Bliver dybere mørk.
    • Solfaktor: Brug Faktor 15
    • Selvom du er heldig ikke at være solfølsom, så påvirkes din hud stadig af især UVA-stråler. Hvis du vil passe på din hud anbefaler vi, at du bruger en faktor 15 med UVA filter eller en dagcreme med UVA beskyttelse.
P20 var let at smøre på for teamet og jeg kunne ånde i det og fik ingen solskader. Det eneste sted jeg blev forbrændt af solen var på læberne. Læs mere

Som én ud af 278 soloryttere der har gennemført Race Across America, verdens hårdeste cykelløb, igennem de seneste 30 år, blev Aske nr. 8 i 2014, endda som verdens yngste RAAM deltager. Med kun få timers hvile pr døgn, cyklede Aske Søby 4.868 km i ét stræk på 10 dage og 22 timer.

’De andre var smurt ind i solcreme, så de var kridhvide og mange blev solskoldede, hvilket er et irritationsmoment. Det betyder meget at nedbringe ethvert irritationsmoment, for man bliver 2-3 år oppe i hovedet, når man er så presset og sover så lidt’, siger Aske.

’P20 var let at smøre på for teamet og jeg kunne ånde i det og fik ingen solskader. Det eneste sted jeg blev forbrændt af solen var på læberne’.

Aske Søby, Verdens yngste RAAM deltager

Forskellen mellem UVA og UVB stråler

Sollyset indeholder to typer skadelige UV-stråler: UVA og UVB. Begge er kræftfremkaldende og ikke kun på solskinsdage, men også på overskyede dage med høj UV-stråling.

UVA stråler
UVA stråler kan forårsage for tidlig aldring af din hud i form af rynker og alderspletter. Selv fornuftig solbadning kan have kosmetiske konsekvenser, fordi solen under alle omstændigheder ælder huden. Solældet hud har linjer, hænger, er læderet, ru, tør, gullig eller plettet. Effekten kaldes "foto-aldring". 

Vi udsættes for UVA-stråler selv inde i biler og bag vinduer, for UVA stråler stoppes ikke af vinduesglas. Man mærker ikke UVA stråler, så det er meget vigtigt at sikre sig en solcreme, der beskytter godt mod UVA stråler.

UVB stråler
UVB stråler er stærkere og derfor den primære årsag til solskoldning og hudkræft, men blokeres af vinduesglas. UVB-stråler er årsag til de fleste solskoldninger og spiller en væsentlig rolle i forbindelse med udviklingen af hudkræft. Før 2006 har solbeskyttelsesprodukter primært beskyttet mod UVB-stråler.

Det er ikke muligt at undgå UVA og UVB stråler, men til gengæld er det muligt at formindske effekten. Forskellen er rent ud sagt forbløffende, når man sammenligner hud, som er blevet beskyttet mod sol, med hud, der i årevis er blevet solbrændt.

HVAD ER UV INDEKSET?

UV-indekset er en hjælp til at finde ud af, hvornår man skal beskytte sig i solen. I sommerhalvåret kan man følge UV indekset i vejrudsigten.

Er UV-indekset 3 eller derover, skal du bruge solbeskyttelse og tage de andre forholdsregler i solen. Se solrådene her. Man kan downloade en UV App udviklet af Kræftens Bekæmpelse. Uv-App’en er gratis og kan downloades i Google Play eller i App Store.

UV indekset er et mål for intensiteten af solens stråler. Formålet med UV-indekset er, at hjælpe folk med at vide, hvornår man skal beskytte sig mod solens UV-stråling, der kan medføre solskoldning, øjenskader, hudaldring og i værste fald hudkræft.

I middagssolen kan det ved ækvator blive helt op til UV-indeks 15 og i Danmark højst UV indeks 7 i sommermånederne.

UV er en forkortelse af ordet Ultraviolet og indikerer den mængde ultraviolet stråling, som solen udsender på det givne tidspunkt. Værdierne er et udtryk for den mængde UV, der rammer jordens overflade målt i W/m2. UV-indeksets formål er, at hjælpe folk med at vide, hvornår man skal være opmærksom og beskytte sig mod solens UV-stråling.

Spørgsmål og svar om solcreme

Når UV-indekset er over 3, anbefales det, at du tager solcreme på, hvis du vil være udenfor. Selv på overskyede dage, hvor du mindst forventer det, kan op til 80% af solens skadelige UV stråler trænge ind i din hud. Med et UV indeks på mere end 3, skal du også følge de andre solråd.

I Danmark er en solcreme med SPF, også kaldet solfaktor, på 15 som regel nok, men det kommer an på din hudtype. Når du rejser sydpå, hvor uv-strålingen er stærkere, er det bedre med en faktor 30 eller derover.

Børns hud er mere sensitiv og solfølsom. Derfor skal børn beskyttes ekstra godt i solen. Derfor anbefaler vi, at man altid bruger en højere solfaktor – faktor 30 eller faktor 50 til børn.

NB: spædbørn eller små børn må aldrig udsættes for direkte sollys.

Du skal smøre rigeligt på for at opnå den beskyttelse, der står på produktet. Hvis mængden af solbeskyttelse reduceres, mindskes beskyttelseseffekten betydeligt. Men hvad er rigeligt? 30-40 ml., dvs. det, der svarer til en god håndfuld, er den mængde, som ifølge dermatologer, er nødvendig for at dække en hel voksen krop. Det passer nogenlunde med, at 100 ml solcreme svarer til 3 påsmøringer af en voksen.

Bruger du mindre solcreme, bliver solfaktoren markant forringet. Vær derfor generøs med brugen af solcreme til alle hudområder, der ikke er dækket af tøj. Se mere om solrådene her.

Med en vandfast creme kan du være i vandet 2 gange 20 minutter, før du er nødt til at smøre dig ind igen

Er solcremen kategoriseret som meget vandfast skal den kunne holde i op til 80 minutter før den skal smøres på igen. Dette er den højeste klassificering, der findes.

Det er bevist, at selv efter 80 minutters badning holder P20 solcreme samme beskyttelsesgrad som før du gik i vandet, hvilket er enestående for en solcreme.

Alle. Folk med alle hudtyper påvirkes af solens skadelige UV stråler, selvom mørkere hud er mere uv-resistent fra naturens side. Alle kan få hudkræft, rynker og ødelagt hud af for meget sol. 

Din garanti for, at der er tilstrækkelig UVA beskyttelse i din solcreme eller dagcreme er en cirkel med ”UVA” på emballagen. Nogle solcremer har også et UVA-stjernesystem, der især benyttes i Storbritannien, som gør det muligt for dig at vælge solcreme med ekstra UVA beskyttelse. Se mere her

Det afhænger af din hudtype, årstiden, hvor i verden du befinder dig og tidspunktet på dagen. Sidstnævnte kan defineres ud fra det lokale UV indeks. Personer med mørkt hår og mørkere hudtyper kan generelt opholde sig længere i solen uden at blive forbrændt end personer med lyst hår og hud. Se mere om hudtyper og solvaner her.

Ja, det gør du. Flere undersøgelser har vist, at solcremebrugere har D-vitamin-dannelse på samme niveau eller højere niveau end de, som ikke anvender solcreme. Solcremen vil aldrig blokere 100% for solens stråler, og der skal kun en meget lille soleksponering til at give nok D-vitamin. Selv med sololie på og i skyggen producerer kroppen D-vitamin i sommermånederne. 

Ja, det kan du sandsynligvis godt. Men hvis du har haft solcremen med på stranden, så anbefales det ikke at gemme den. Hvis solcremen opbevares mørkt og køligt, kan den godt anvendes igen selv om den har været åbnet. Hvis cremen lugter eller skiller, så smid den ud.

Du kan forebygge soleksem ved at begrænse tiden, du opholder sig i solen. Og skal du ud i solen, forebygger du soleksem mest effektivt ved at beskytte dig mod solen med beskyttende tøj og en god solcreme med høj faktor og filter mod både UVA og UVB stråling

Det er vigtigt at smøre et relativt tykt lag solcreme på, og du bør smøre dig ind minimum 30 minutter før, du skal i solen. Solcremer nedbrydes i løbet af dagen, og smøring skal derfor gentages. Vandfast solcreme er bedst i forbindelse med, at man bader.
Ved udbrud af soleksem er det vigtigste at holde sig væk fra solen.

Antihistaminer og mild kortisoncreme kan lindre, hvis eksemet er fremkommet.